Alle ønsker om plasser sendes som e-post til vandreleder@innbi.no. Her blir det å komme en endring med et innmeldingsskjema som blir å finne under fanen «plasser».
Fast betalingsfrist for vandreplasser blir 20. februar hvert år.
For å kunne sende regning og for å holde kontakt med birøkteren er vi helt avhengig av:
- Navn
- Adresse
- Mobilnummer
- E-postadresse
Om du ikke er registret hos oss med plass fra før må disse opplysningene gis i henvendelsen. Har du plass fra før og forandrer epost adresse må vandreleder få beskjed på oppgitt epost adresse ovenfor.
Tidligere var det vanlig praksis at om en birøkter kjøpte bifolk av en som leide plasser i Hedmark Birøkterlag, så arvet denne birøkteren plassene til tidligere eier av biene. I dag er det slutt på denne regelen. Alle må søke på lik linje.
I perioden 1. september til vi har vårt april/mai møte vil ønsket ditt bli registrert og behandlet på dette møtet. Ved stor pågang blir det foretatt trekning av birøkter og plass.
Etter dette møtet vil lista «Ledige plasser» bli oppdatert om vi har plasser som ikke er tildelt. Ønsker du deg en plass som står på lista så får du den så fremst ikke andre ønsker samme plass, da er det trekning av plassen. Lista «Ledige plasser» blir med ujevne mellomrom oppdatert. Den oppdateres ikke etter hver tildeling.
Like før og under trekket har du også en annen mulighet. Her ønsker vi at vandrere som har plasser som de ikke bruker, skal melde inn ledige plasser på VANDREMELDINGER. Leietaker betaler plassen(e) direkte til birøkter som eier plassen(e).
Hvis birøkteren godtar dette og dere blir enig om betaling er alt OK. Vi forutsetter selvfølgelig at alt er i orden med sertifisering og melding til mattilsynet. Vi har som prinsipp at en birøkter har rett til den plassen han hadde i fjor. Det gjelder ikke disse plassene, birøkteren som lånte ut plassen har rett til den neste år (forutsetning er at plassen er betalt for)